Mia in Rome

Resor / Permalink / 0
(null)

Min resa började nog när jag låste min ytterdörr, och med bagaget lämnade det bekanta..!
 Tog tåget mot Arlanda platsen av plus, där alla samhällsklasser och nationaliteter möts.
Är ett skönt virrvarr av farväl, och sporadiska möten.
Den klassika ölen och "Cabin crew, boarding are completed" så speed och upp i det blå. 
(null) 
 
När solen gått ner nådde vi Italien. Flyget var lite försenat Försökte hitta snabbtåget Leonardo, men blev lite missvisad,
men så är det då allt är nytt. Kom fram till Termini i Rom city. Fick sällskap av Marcelo som skulle till Colosseum-området,
och han visade mig vägen till mitt hotell. Such a gentleman. 
DC Boutique Hotel är fantastiskt. Ger det full pott i samtliga kategorier.
Läget inte minst. Och sen är stilen romantisk. Vem gillar inte sammet, schäslonger och unika rum. 
(null)    
Första dagen i Rom. Hade lyckan att möta min vän som bor i Rom, för exklusiv guidning och sällskap.
På Torre Argentina Cat Sanctuary, bland ruiner bor Roms katter!. Här mördades Julius Ceasr och platsen är udda på ett bra vis. Det finns ett katthem intill, så det finns kärlek och omsorg kopplat till de halvvilda katterna av Rom. 
(null)  (null) 
Besökte stadens äldsta kyrka Santa Maria Trastvere, som glimmrar av guld och stora pelare. Denna plats är en kulturell upplevelse. Det är konst och överdåd i massor.
 
Till lunch besöktes en klassisk pizzeria. Jag säger inte mer. De kan sin sak, och det är fint att kunna beställa hur mycket man vill ha. Sedan blev det en uppiggande espresso. 
Romarriket är faschinerade, liv och död. Colusseum arena som besöktes för att underhålla stadsborna. Också att man samlade vatten och anordnade sjölikande fighter, mitt i stan, där gladiatoerna kämpade för sina liv i båtar. Känns som man  kommer historien nära. Att förstå att fontänen där gladiatoerna tvättade sig och drack vatten ur, färgades röd av deras sargade kroppar, som vi idag kan chilla kring, i lugn och ro, med rik arkitektur, och pampiga platser. Allt-i-ett. 
 
(null)  
Vart hörn har något att berätta. Och hann med att besöka innerstaden väl,
och få lite berättat om olika platser.
 
Carbonara, pizza, vin, öl och glass,kaffe.. en kullinarisk matorgie samt svalkade ljus lager (behövs när man promenerat mycket).  Så inhandlades en Chanti från Toscana med omsorg på en liten butik i stan. Utmaningen blev att få upp korken på hotellet. Smög bakom baren, och lånade korkskruvsöppnaren. Tänk att vinet smakde nog extra bra, efter det klassika ljudet då korken for ur flaskan! Och jag var aldrig hungrig. Jo kanske på staden! 
(null)  (null)  (null)  (null)
Hade även nöjet att besöka min väns vackra hem, samt musikstudio Trafalgar Recording Studios. 
(null)  (null) 
(null) (null) (null)
 
 
 Ville så gärna se Fontana di Trevi. En vacker plats, och många turister var som jag där.
Att doppa sig och göra en Anita Ekberg, kan man nog glömma.
Polisen bevakar området med full kontroll. Jag badade alltså inte.
Men jag slängde i ett mynt och önskade mig något. 
  (null)
Fick även den stora glädjen att besöka Palazzo Barberine. Här samlas konst för miljoner. Det är inte bara målningar som hänger fint där, utan makalösa historier. Jag fick gåshud flera gånger, av att få höra historer bakom mästerverk och många hemska öden. Fåfänga och avund, hat och kärlek och tidens tempo, inblick i brutalitet och orättvisor. 
 
(null) (null)   
 
Besökte Vatikanen Peterskyrkan och Castel Sant Angelo. Magi. Och det är så mycket att ta in. 
 
 
 
 
 
Och tänk, jag fick åka vespa i Rom!
 
 
 Då låten Felicita spelas tänk då på dess innerbörd "lycka på latin"
så bara att  glädjas med gudinnan och lusten.
Hälsa och välgång helt enkelt.
 
Så kommer ju få åka tillbaka, har inget val. Är kär i Rom! Och jag tror Rom tycker om mig med 🖤
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Till top